باشگاه خبری فراساحل: اول فروردین ۹۴ بود که شناور سنگاپوری Alpine.eternity به طول ۱۸۳ و عرض ۳۲ متر در اجاره شرکت نروژی ترنس پترول با جکت مستقر بر پلتفرم ۱۳A برخورد کرد. این در حالی بود که به گفته عباس تقدسینژاد، مدیر عملیات حفاری فاز ۱۳ پارسجنوبی، موقعیت این پلتفورم از ابتدا در اطلس جغرافیایی ثبت شده بود و وجود جکتی با ابعاد ۲۰ در ۳۰ متر در این مسیر مشخص بود، ضمن آنکه این جکت دارای تجهیزات ناوبری بود که از فاصله زیاد به همه شناورها و حتی قایقهای موتوری کوچک هشدار میداد.
به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، با این وجود این شناور با سرعتی بالا با این جکت برخورد و بخشی از آن را غرق کرد. این در حالی بود که چاه شماره پنج این جکت فعال بود و میتوانست به فاجعهای بزرگ منجر شود. حادثهای که به گفته مسئولان با هوشیاری متخصصان از آن جلوگیری شد. آنطور که مسئولان شرکت نفت و گاز پارس، به عنوان مجری طرحهای توسعه میدان مشترک پارس جنوبی میگویند حفاریهای درست و اصولی، دقت و صحت انجام فعالیتهای نصب سازهها و همچنین نظارت بر عملکرد تاسیسات، ریسک فعالیت را در پروژهها بسیار پایین آورده است، به طوری که با وجود وقوع چنین حوادثی از بروز فاجعه جلوگیری میشود. به همین بهانه در جریان نصب سکوی ۱۸B پارسجنوبی، از فرخ علیخانی، قائم مقام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در امور فراساحل و معاون عملیات و پشتیبانی این شرکت و همچنین حسن بویری، مجری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارسجنوبی در ارتباط با اولویت ایمنی در پروژه های پارس جنوبی سوال کردهایم.
علیخانی که در جریان نصب سکوهای پارس جنوبی نظارت دقیق و کاملی بر ایمنی و صحت انجام پروژهها دارد با اشاره به محوریت ایمنی در طرحهای توسعه پارسجنوبی میگوید: «اینکه در رسانهها از تکمیل پروژهها سخن گفته میشود خوب است. نصب، راهاندازی و بهرهبرداری از چنین سازههایی بالاخره دیر یا زود باید انجام شود، اما آنچه مهم است و در رسانهها کمتر به آن توجه میشود، مساله ایمنی است؛ اینکه در اجرای طرحی همچون ساخت این سکو میلیونها ساعت کار بدون حادثه پیش میرود و پروژهها بدون ذرهای خطا انجام میشود نشان از توجه حداکثری به ایمنی دارد.»
وی با اشاره به حادثهای که در فروردین ۹۴ برای جکت سکوی ۱۳A پارسجنوبی رخ داد، گفت: «در صورتی که جکت به درستی نصب نشده بود، نشت گاز و انفجار میتوانست فاجعه بدی را در خلیج فارس رقم زند که سالها در ذهن همگان تلخی بر جای بگذارد. تلخی چنین حوادثی برای ما از شیرینی دهها موفقیت بیشتر است و همین مساله ما را در انجام صحیح و ایمن پروژهها ترغیب میکند.»
قائم مقام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در امور فراساحل با تاکید بر اجرای سریع پروژهها در عین ایمنی افزود: «هر چند ما ایمنی را محور فعالیتهایمان قرار دادهایم و در صورت عدم ایجاد شرایط ایمن از اجرای پروژهها جلوگیری می کنیم، اما این عامل باعث کندی فعالیتها و پروژههای ما نشده است؛ به طوری که تا سال ۱۳۹۰ در مجموع ۱۰ فاز به بهرهبرداری رسیده بود و روزانه حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز استحصال میشد؛ اما در طول سه سال گذشته این میزان دو برابر شده است و از مجموع ۲۰ فاز به بهره برداری رسیده هماکنون روزانه ۴۳۰ تا ۴۵۰ میلیون متر مکعب گاز استحصال میشود و این مساله اثبات میکند ما با وجود اهمیت ویژهای که برای مسائل ایمنی قائل هستیم، برنامه زمانبندی و برداشت صیانتی از میدان مشترک گازی را نیز در دستور کار قرار دادهایم.»
حسن بویری، مجری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارسجنوبی نیز ایمنی را از الزامات اصلی عملیات در حوزه نفت و گاز به ویژه در زمان نصب سکوها برشمرد و گفت: «التزام به قوانین اچ.اس.ای هنگام نصب سکو بسیار مهم است، چرا که ۱۱ حلقه چاه وجود دارد که این سکو باید روی آنها سوار شود که کوچکترین اشتباه محاسباتی میتواند منجر به فاجعه و از دست رفتن منابع مالی شود.» وی افزود: «فاصله پایههای این سکوها و شمعهایی که روی آنها قرار میگیرد، هشت سانتیمتر است و برای کنترل امواج، باد و نوسانات جرثقیل باید پیچیدهترین محاسبات ریاضی انجام شود و عملیات با ایمنی کامل بدون یک درصد ریسک صورت گیرد.»
بویری وجود نیروهای متخصص و مستعد را لازمه اجرای چنین عملیاتهای حساسی برشمرد و گفت: «خوشبختانه در حوزه فراساحل به ویژه در طرحهای توسعه پارسجنوبی، تجربه های خوبی از سوی نیروهای داخلی کسب شده است و نیروهای آموزش دیده و خوبی در اختیار داریم. ثمره آن نصب سه سکو در سه هفته اخیر بدون کوچکترین حادثهای بوده است؛ فعالیتی که پیشتر از سوی شرکتهای خارجی صورت میگرفت حالا به دست نیروهای داخلی بدون ذرهای ریسک و کوچکترین حادثهای انجام میشود.»
مجری طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارسجنوبی ضمن تاکید بر اینکه اولویت در پروژههای توسعهای ایمنی است، گفت: «حفظ منافع ملی که شامل داراییها و منابع انسانی میشود در اولویت همه کارها است و از آنجا که کوتاهی در مسائل ایمنی میتواند منجر به از دست رفتن منابع انسانی و دارایی های مردم شود، اولویت فعالیتهای ما اولویت در ایمنی است و هر جا بین سرعت و ایمنی مجبور به انتخاب شویم به طور یقین ایمنی را انتخاب میکنیم؛ همانطور که در جریان سکوی ۲۱ پارسجنوبی با وجود احتمال کم تغییر در وضعیت جوی و مواج شدن دریا، عملیات نصب سکو متوقف و پس از تثبیت شرایط نصب سکو انجام شد.»
کد خبر : 2095
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir